Blog

Je gelukkig voelen.

Wat kreeg ik weer een mooi cadeau toen ik gister een artikel onder ogen kreeg dat de tools geeft om praktisch mee te werken in het dagelijks leven. Tips voor meditatie.

Matthieu Ricard, die het Parijse intellectuele leven 40 jaar geleden de rug toekeerde en verhuisde naar India om het boeddhisme te bestuderen. Hij is nu iemand die leeft dicht bij van de Dalai Lama, gerespecteerd als westerse godsdienstwetenschapper.

Zijn tips voor meditatie.

1. Stel je de geest voor als een spiegel. Beelden kunnen worden gereflecteerd in een glas maar geen van de beelden blijft. Gebruik deze techniek van de spiegel ook maar voor je gedachten, laat ze passeren, zie ze, maar laat ze ook weer gaan zoals ze kwamen, uit het niets.

2. het is niet mogelijk om gedachten te stoppen maar het centrum van je aandacht leggen in de adem en het geluid van de adem die binnenstroomt en weer naar buiten gaat dat kalmeert wel de geest, geeft helderheid in de geest. Controle krijgen over de geest gaat niet over het verminderen van vrijheid maar gaat over dat je niet de slaaf bent van gedachten. Het verleggen van je aandacht, in dit geval, gaat meer over leiding nemen over je schip als drijven in je boot en overgeleverd zijn aan de stroom van je gedachten.

3. Ben mindful – geef aandacht aan het meereizen met je adem en merk je dat gedachten je naar andere oorden brengen, breng dan het centrum van je aandacht weer terug naar de adem. Dit is wat ze bedoelen met mindfulness. Mindful zijn kun je ook toepassen op andere sensaties, bijvoorbeeld door te voelen of door aandacht te besteden aan de zintuigen. Het brengt je in het nu. Aanwezig zijn in het nu is meer aan te raden dan overgeleverd rond te drijven in de wereld van de gedachten over toen en straks.

4. Zodra je hier een beetje in beoefend raakt dan kun je verdiepen door kwaliteiten te cultiveren als vriendelijkheid of het leren voelen en omgaan met de energie van verschillende emoties. Iedereen voelt bij glimpen het gevoel van onvoorwaardelijke liefde maar meestal duurt het niet langer dan 15 seconden maar het is mogelijk vast te houden aan dit voelen van liefde door de meditatie techniek vaak te oefenen. Als je voelt dat het steeds vager voelbaar is dan kun je bewust doen herleven.

5. Net als bij het spelen van de piano , het beoefenen van het gevoel gedurende 20 minuten heeft een veel grotere impact dan het beoefenen van 20 seconden.

6. maak gebruik van meditatie om wat ruimte te winnen van negatieve emoties. Je kunt kijken naar een ervaring als een vuur dat brandt . Als je je bewust bent van de woede, dan ben je niet boos maar ben je bewust van je boosheid. Zich bewust zijn van angst is niet angstig zijn maar bewust zijn van angst. Door bewust te zijn van deze emoties, afstand te nemen en er naar kijken maar het niet zijn, gooi je niet meer olie op het vuur en zal de haard uiteindelijk doven. Doordat je er wel met je aandacht bent, volgt de adem naar dit gebied. Je geeft er lucht aan waardoor het nog sneller zal opbranden.
7. Herhaling reduceert spanningen en zorgt voor meer welzijn en het verandert de hersenen. Meditatie van twintig minuten geeft je een middel om te dealen met alles wat in de andere 23 uur en 40 minuten gebeurt.

Probeer oprecht te controleren , te onderzoeken,
Om in eigen ervaring te ontrafelen – het mechanisme van geluk en lijden.
Dit is de wetenschap van de geest.

Natuurlijk antibioticum

De basisformule van deze krachtige tonic dateert uit het middeleeuwse Europa, dat wil zeggen, uit de tijd toen de mensen leden onder allerlei ziekten en epidemieën.
Deze reinigende tonic is eigenlijk een natuuurlijk antibioticum dat gram-positieve en gram-negatieve bacteriën doodt. Het heeft ook een krachtige antivirale en antischimmel formule, verbetert de bloedcirculatie en lymfestroom in alle delen van het lichaam. Deze plantaardige remedie is de beste keuze voor de strijd tegen candida.
Deze tonic heeft veel mensen geholpen om vele virale, bacteriële, parasitaire en schimmelinfecties te genezen.
Het kan vele chronische aandoeningen en ziekten genezen. Het zuivert het bloed. Deze formule heeft miljoenen mensen geholpen door de eeuwen heen om de meest dodelijke ziekten te bestrijden. Het geheim zit in de krachtige combinatie van hoogwaardige natuurlijke en verse ingrediënten!
Kortom, deze tonic is effectief bij de behandeling van alle ziekten, het versterkt het immuunsysteem, fungeert als antiviraal, antibacterieel, antischimmel en antiparasitaire geneesmiddel en is hier zeer succesvol in. Het helpt bij de meest ernstige infecties.
Het recept
U zult wellicht handschoenen willen dragen tijdens de voorbereiding, in het bijzonder bij het hanteren van hete pepers, omdat het moeilijk is de tintelingen uit handen te krijgen! Wees voorzichtig, de geur is erg sterk, en kan de sinussen direct stimuleren.
Ingrediënten:
– 700 ml appelazijn (altijd biologisch gebruiken)
– ¼ kopje fijngesneden knoflook
– ¼ kopje fijngesneden ui
– 2 verse pepers, de heetste je kunt vinden (wees voorzichtig met het reinigen – handschoenen dragen !!!)
– ¼ kopje geraspte gember
– 2 el geraspte mierikswortel
– 2 eetlepels kurkuma poeder of 2 stuks van kurkumawortel
voorbereiding:
1. Combineer alle ingrediënten in een kom, behalve de azijn.
2. Plaats het mengsel in een weckpot.
3. Giet er een beetje appelazijn bij en vul het tot de top. Het beste is wanneer 2/3 van de pot uit droge ingrediënten bestaat, en de rest is gevuld met azijn.
5. Goed sluiten en schudden.
6. Houd de pot op een koele en droge plaats voor 2 weken.
7. Meerdere keren per dag goed schudden.
8. Na 14 dagen, het mengsel goed uitpersen en zeef de vloeistof of tonic door een plastic zeef.
9. Voor betere resultaten doe er een gaasje overheen.
10. De massa goed uitknijpen zodat de tonic eruit vrij komt.
11. Gebruik de rest van het droge mengsel bij het koken.
Uw tonic is klaar voor gebruik. U hoeft deze niet in uw koelkast te bewaren. Het zal lang goed blijven.
Extra Tip: U kunt het ook gebruiken in de keuken, meng het met wat olijfolie en gebruik het als een salade dressing of in uw stoofschotels.
dosering:
Let op: De smaak is erg sterk en scherp!

Extra Tips:

Eet een schijfje sinaasappel, citroen of limoen nadat u de tonic heeft genomen om het brandende gevoel te verlichten.
Gorgelen en doorslikken.
Verdun het niet in het water omdat het het effect dan zal verminderen.
Neem 1 eetlepel elke dag om het immuunsysteem te versterken en te vechten tegen verkoudheid.
Verhoog de hoeveelheid elke dag tot u een dosis van 1 klein glas per dag (ter grootte van een likeur glas) heeft bereikt.
Als je strijd tegen een meer ernstige ziekte of infectie, neem 1 eetlepel van de tonic 5-6 keer per dag.
Het is veilig voor zwangere vrouwen en kinderen (gebruik kleine doses!), omdat de ingrediënten allemaal natuurlijk zijn en geen giftige stoffen bevatten.
Voordelen voor de gezondheid

Knoflook is een sterk antibioticum met een breed scala van voordelen voor de gezondheid. In tegenstelling tot chemische antibiotica die miljoenen vriendelijke bacteriën te doden die je lichaam wel nodig heeft, het enige doel is bacteriën en micro-organismen. Knoflook stimuleert en verhoogt het niveau van gezonde bacteriën. Het is een krachtig antischimmelmiddel en vernietigt elk antigeen, ziekteverwekker, en schadelijke ziekteverwekkende micro-organismen.

Ui dichtste verwant aan knoflook en heeft een soortgelijke maar mildere actie. Samen creëren ze een sterk duo.

Mierikswortel is een krachtig kruid, efficiënt voor sinussen en longen. Het opent sinus kanalen en verbetert de bloedsomloop, waar verkoudheid en griep meestal beginnen, de meeste artsen zijn het hierover eens.

Gember heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen en het is een sterke circulatie stimulans.

Chili pepers zijn de meest krachtige circulatie stimulatoren. Ze sturen hun antibiotische eigenschappen waar dit het meest nodig is om ziekte(s) te bevechten.

Kurkuma is de meest perfecte specerij, reinigt infecties en vermindert de ontsteking. Blokkeerd de ontwikkeling van kanker, en voorkomt dementie. Het is vooral handig voor mensen die worstelen met pijn in de gewrichten.

Appelazijn – er moet iets heel gezond zijn aan het gebruik van appelazijn, omdat de vader van de geneeskunde, Hippocrates, al appelazijn gebruikte rond 400 voor Christus vanwege haar gezonde eigenschappen. Er wordt gezegd dat hij slechts twee remedies gebruikte: honing en appelazijn.
Apple cider azijn is gemaakt van verse en rijpe appelen die later worden gefermenteerd en door een streng proces gaan om het eindproduct te geven. Appelazijn bevat pectine, een vezel die slechte cholesterol vermindert en reguleert de bloeddruk.
Medische deskundigen zijn het erover eens dat mensen meer calcium nodig hebben als ze oud worden. Azijn helpt bij de extractie van calcium uit de voeding waarmee het wordt gemengd, wat helpt bij het proces om botsterkte te behouden. Kalium tekort veroorzaakt een verscheidenheid aan problemen, waaronder haaruitval, broze nagels en tanden, sinusitis, en een loopneus.
Apple cider azijn is rijk aan kalium. Studies hebben aangetoond dat kalium-deficiëntie resulteert in een trage groei. Al deze problemen kunnen worden vermeden als u appelazijn regelmatig gebruikt. Kalium verwijdert ook giftige afvalstoffen uit het lichaam.
Bèta-caroteen voorkomt schade veroorzaakt door vrije radicalen, en zorgt ervoor dat de huid stevig en jong blijft. Appelazijn is goed voor degenen die willen afvallen.
Het breekt vetten af wat een natuurlijk gewichtsverlies proces ondersteunt. Appelazijn bevat appelzuur, efficiënt in de strijd tegen schimmel- en bacteriële infecties. Dit zuur lost urinezuur afzettingen die zich vormen rond de gewrichten op, en verlicht daarmee pijn in de gewrichten. Opgelost urinezuur wordt later verwijderd uit het lichaam.
Er wordt aangenomen dat appelazijn nuttig is bij het behandelen van aandoeningen zoals constipatie, hoofdpijn, artritis, zwakke botten, indigestie, hoog cholesterolgehalte, diarree, eczeem, pijnlijke ogen, chronische vermoeidheid, milde voedselvergiftiging, haaruitval, hoge bloeddruk, zwaarlijvigheid, en vele andere gezondheidsproblemen.

De tonic is de beste combinatie van elk van deze aandoeningen te bestrijden. Bescherm uw gezondheid met behulp van natuurlijke antibiotica!

Bronnen:

http://www.healthyfoodhouse.com
http://organichealth.co

Weerstand weg en weer wezenlijk zijn.

Afgelopen week kreeg ik midden in de nacht een spastische darm aanval. Zeer heftige pijnscheuten in de darm voelde ik. Het gebeurt mij vaker en meestal duurt het vijf tot tien minuten en daar na zakt het weer weg. Soms kan ik tijdens een aanval niet meer bewegen omdat het voelt alsof ik verscheur. Deze aanval was anders. Ik voelde dat mijn hand doof was. Ik trok mijn hand weg onder de buik vandaan. De hand was de oorzaak van de aanval, het had langere tijd tegen mijn darm gedrukt. Ik was niet bang, dit keer niet. Ik ging voelen, dook als het ware pijlsnel midden in de pijn. De pijn was weg en de darm weer zacht en ontspannen. Dit was een totaal nieuwe ervaring in mijn leven. Niet dralen en denken, to the point.

Het brengt mij tot de volgende oefening om allemaal eens te proberen.

Plaats de aandacht in het centrum van een pijn plek.
Neem waar hoe je er om heen draalt.
Dat dralen voelt als tasten aan een laag van spanning binnen in het lichaam, naar binnen getrokken spieren.

Plaats de aandacht in het centrum en ontdek de sensatie die je daar voelt en ervaart.
Geef jezelf de ruimte om deze energie te voelen en ervaren.
Vanuit aanwezigheid in deze ruimte verdwijnt verzet tegen de pijn per direct.
Vanuit aanwezig zijn daar is er alleen maar vrijheid en openheid, de energie van liefde.
Het centrum van pijn is liefde.
De pijn is gelijk weg.

De laag om de kern heen is de energie van angst, daar waar we maar dralen blijven.
Soms jaren en jaren.
Zodra je spanning voelt dan ben je met je al met aandacht in de energie van angst.
Angst is mentaal, angst is een hoofdzaak, een gedachte.
Spanning is angst overgeplaatst in het lichaam zodat het voelbaar is.

Het hoofd laat je denken dat jij je verzet tegen het voelen van een pijn.
Eigenlijk verzet jij je tegen het voelen van de kern van pijn en dat is liefde.
Eigenlijk verzet jij je en dat is de pijn en de spanning.
De laag van verzet is de werkelijke pijn en ook de reden dat je deze pijn ervaart.

Het geheim is dat zolang je blijft voelen, echt alleen maar voelen
Dan stopt het verzet vanzelf en kom je aan in de kern die liefde is.
Per direct is de pijn weg.

Stop met dralen in elke vorm, stop met draaien, dreutelen, teuten, treuzelen, aarzelen, talmen.
Stop met iets langzamer doen terwijl het sneller kan.
Kom, in plaats daarvan, direct naar de kern.
Alleen in de kern is er per direct de energie van liefde.
Daarbuiten is liefde onzuiverder door de invloed van angst.

 

Vandaag heb ik mogen ervaren en voelen hoe het is door een ‘gevoel’ te gaan en hoe het voelt er voorbij te zijn.

1) Iemand heeft een mening over mij.
2) Ik verdedig mij.
3) Ik weet dat iemand mij probeert te veranderen.
4) Ik weet dat ik een afweer (muur) heb tegen deze verandering en die steekt de kop op.
5) Ik verbind mijn aandacht naar binnen, ik nader de plek waar ik de afweer (spanning) voel.
6) Ik voel, ik tast af, ik neem waar hoe ik wegtrek naar gedachten en ik zie hoe ik weer terugkeer naar de spanning. Ik verwacht niets, heb geen hoop, ik voel het zoals het nu is, ik wil niets en ik vind niets. Ik aanschouw.
7)Er zijn beelden, heel veel door elkaar heen, wijzende vingers die zeggen “Jij bent niet goed.” Ik neem waar hoe ik wegtrek naar gedachten en ik zie hoe ik weer terugkeer naar de spanning. Ik verwacht niets, heb geen hoop, ik voel het zoals het nu is, ik wil niets en ik vind niets. Ik aanschouw.
8) Ik hoor woorden in mij die ik ontvang: Heb je regelmatig moeten aanhoren dat je niet goed bent?” Er rolt een traan over mijn wang. Nog een traan. Ik voel het gebied waar mijn lever zit. Ik voel verkramping. Ik voel boosheid. Ik hoor woorden:”Waarom ben ik niet goed?”
9)Ik voel mijn middenrif verkrampen. Ik voel schokken op die plek net onder de onderste ribben. Ik hoor woorden:”Ik ben niet goed.” Het voelt alsof wie ik wezenlijk ben wordt afgeknepen van wie ik ben geworden. Er is een afstand tussen. Ik hoor woorden:”Wie ben ik geworden?”
10)Ik ga in de doffe pijn in mijn kuit. Beelden. De volgeplakte wezenlijke ik met op de huid rapporten, diploma’s, testuitslagen, ziekenhuisuitslagen, doktersuitslagen, uitkomsten van onderzoeken, CITO toets, eindgesprekken, wijzende vingers, blikken en blijken van onderwaardering.
11)Er rolt een traan over mijn wang. Ik ga in de pijn die ik voel in mijn middenrif. “Waarom ben ik niet goed zoals ik ben?” Ik blijf voelen. Het gevoel wordt duidelijker, te benoemen als kramp, pijn, het grijpt naar de keel. Het zakt traag weg.
12)Woorden. “Ik kijk naar mijzelf met andere ogen, ik kan mij werkelijk niet bedenken waarom ik niet goed zou zijn, wezenlijk, ver voordat er verwachtingen op mij werden geplakt en oordelen over mij werden gegeven waardoor ik ging proberen anders te worden met alle gevolgen van dien. En nu ik ogenschijnlijk anders ben geworden (goed, in de ogen van..) verdedig ik met huid en haar wie ik nu ben en dat ik goed ben zoals ik ben. Ik ben goed. Maar dat is de ‘ik’, ‘ik’ ben de verwachting/ voorspelling van anderen geworden.
Als ik ga onderzoeken en voelen dan is de deur open naar wezenlijk zijn en daar heb ik alleen maar prachtige gevoelens voor en er is een lach op mijn gezicht, ontroering voelbaar.
13)Ik ga opnieuw terug naar 1. Ik hoor de mening opnieuw. Ik hoor hoe een muur zegt:”Jij bent niet goed.” Ik kijk naar de muur en plots weet ik:”Je hebt geen idee hoeveel schade je aanricht, keer op keer, op de aardse mens die je als muur denkt te beschermen? Als muur tegen een ander zegt:”Jij bent niet goed”, dan zegt muur tegen de eigen wezenlijke mens:”Jij bent niet goed.” Je geeft jezelf een dreun, keer op keer. Het is muur (geworden persoonlijkheid) die dat doet. Het is maar een muur, het is geworden, het is niet echt. Achter die muur, zijn wij allen gelijk.Die achter de muur, zou nooit een mening hebben.

Namaste.

Vergelijk leren yogaën gerust met leren skiën.

Na afloop van de yogales heb ik een mooi gesprek met twee Yogi’s. Het gesprek heeft als onderwerp dat zoveel mensen stoppen direct na hun eerste proefles en we probeerden te achterhalen hoe dat komt.

“Eigenlijk is het wel een heel goed vergelijk, sprak de wijze Yogi, het is net als met skiën.”

Ik ben op slag verliefd op deze prachtige metafoor, ik snap precies wat ze bedoelt.

Iedereen die al eens op ski vakantie is geweest, zal zich herkennen in het volgende verhaal:

In eerste instantie zag ik vreselijk op tegen die eerste keer. Meer dan 1000 kilometer reizen voor een week in de kou. Hoe haal ik het in mijn hoofd en waar begin ik aan. Iedereen die ervaring heeft, zegt me dat het fantastisch is. Ik weet het niet en ik kan het me niet voorstellen. Aangekomen in het ski dorp huur ik alle materialen en wandel ik in skipak en equipement voor het eerst richting de skilift. Iedereen kan gewoon zien natuurlijk dat ik onervaren ben en daar baal ik zo verschrikkelijk van. Ik doe mijn stinkende best om in snel tempo de (ski) houding van de mensen om mij heen te spiegelen. Ik val door de mand als ik even later aankom op mijn babypiste en mijn super knappe en getalenteerde skileraar de hand schud.

De eerste dag voel ik me een echte beginneling en ik snap werkelijk niet wat mensen aan skiën vinden. Als ik na een lange dag thuiskom ben ik gebroken. Niet van het zware omhoog stappen maar vooral vanwege alle gedachten die mij de hele dag parten speelden. Ik word mij bewust dat ik een lange weg te gaan heb. Ik zie met eigen ogen vanaf de witte piste dat het eindresultaat best een lekker gevoel zou kunnen geven maar ik overzie ook dat ik daar deze week niet komen ga. Dus waarom zou ik doorgaan?

Dag drie kan ik nauwelijks meer lopen als ik mijn bed uit kom. Het moet gezegd, bij de skilift ben ik al net als de rest en val ik niet meer op. Ik heb zelfs een nieuwe liefde opgedaan, eentje die het skiën goed beheerst. Ik ben al een beetje boven geweest, de blauwe piste. Ik maak bochten en banen van ongeveer 50 meter zonder te vallen. Ik heb overal pijn en ik denk dat het door het skiën komt. Het komt in werkelijkheid omdat ik bang ben, serieus ben en omdat ik indruk wil maken op mijn verse liefde.

Dag vier bereik ik de top (van mijn berg), vandaag ga ik van de groene piste. De hemel is blauw, het zonnetje straalt en ik heb kort ervoor een half uur in de stoeltjes lift gezeten. Ik zie een nieuwe wereld aan mijn oog voorbij gaan. Als ik omhoog kijk naar de allerhoogste berg zie ik twee stipjes rood in de verte in een mooi tempo omlaag komen. Het zijn mijn vader en mijn zus! Ze wedeln synchroon achter elkaar aan door de verse en ongerepte sneeuw. Ik huil van geluk, wat mooi en wat knap en wat moet het heerlijk zijn om te zijn waar zij verblijven. Ik steek maar eens een sigaretje op en leun wat op mijn stokken. Nou daar gaat hij dan, op naar de start van de groene piste. Op hoop van zegen.

Dag zeven, de laatste dag alweer! Met mijn bruine face die schitterend past bij mijn glanzende ogen stap ik heel vroeg in de ochtend met mijn lief de lift in. Het is stil, deze stilte is een totaal nieuwe ervaring en ik kan mijn geluk niet op. In de armen van mijn ski god adem ik met volle teugen en aanschouw ik de wereld die onder mij ligt. Wat is het toch prachtig op deze aarde. Even later gaan we samen als twee stipjes blauw bijna (ha ha ha) synchroon van (jawel) rood. Ik geniet met open hart en ben verliefd op het leven, ik voel mij intens gelukkig en in een roes kom ik beneden. Ik weet niet meer van ophouden en ben niet meer te stoppen.

Het klopt waar iedereen mij al voor waarschuwde. Dit is zo leuk dat ik het eigenlijk nog wel een keer wil ervaren. Ik heb het helemaal niet koud gehad. Als je het kunstje snapt en beheerst dan ervaar je de grootst mogelijke mate van vrijheid die er is zolang je hier op aarde woont. Dit gevoel, dat wil ik vasthouden voor de rest van mijn leven. Vrijheid, pure vrijheid.

Tegenwoordig doe ik aan yoga en zelfs yoga in het dagelijks leven. De stilte hoor ik nu in de zaal als ik mediteer. De volle adem beleven, het gevoel van ruimte hebben, de ontspanning en het gevoel van vrijheid en geluk ervaar ik in iedere yogahouding. Zijn met gelijkgestemden, vrede en liefde voelen, met mijzelf als soulmate in de lift omhoog en toch de verbinding met moeder aarde voelen.

Dank yogi voor het aanreiken van deze prachtige metafoor! Moge het aankomen bij hen die voor het eerst naar  yoga komen.

Namaste!