Lesaanbod

Yoga heeft verschillende stromingen en varianten en Yogaschool Andante is voortdurend in ontwikkeling.

Voor yoga in het algemeen geldt dat yoga uitgaat van de liefdevolle bevinding dat jij goed bent zoals je bent, niets hoeft beter. Dat is een uniek uitgangspunt. Als iets niet meer zo goed voor je werkt dan vergroot yoga het zelf bewustzijn, het zorgt voor verbinding. Yoga heeft een diepe inwerking op het endocrine stelsel, de bloedsomloop, het ademhalingsstelsel, de spijsvertering, het zenuwstelsel. Yoga vergroot de kracht en de flexibiliteit. Yoga verbetert de concentratie. Yoga maakt meer compassie los. Yoga staat bij om de emoties te kunnen reguleren. Yoga is een gezondheidsbevorderende discipline. Yoga zorgt voor ontspanning en maakt meer stressbestendig.

Momenteel hebben wij een lesaanbod bestaande uit de volgende yoga-meditatievormen:

  • Hatha Yoga; Klassieke vorm van yoga gericht op voelen en ontwikkeling van het bewustzijn. Bewust samensmelten van jouw aandacht met het lichaam, de bewegingen (mentaal en/of fysiek) en yogahoudingen, getuige zijn van de adembeweging, meditatie, bewustzijn van rust en stilte. Effect is dat je meer gericht wordt op het ervaren dat je leeft (in plaats van overleven) en wat er in jou leeft. Je komt automatisch meer in balans (in je centrum) en in rust en ontspanning. Het effect kan rust en ontspanning zijn.

 

Docent: Monique de Vries

 

  • Ashtanga Yoga; Zeer actieve vorm van yoga gericht op samensmelten van aandacht en adem in een vaste serie van bewegingen (asana's). Effect is dat de aandacht minder gericht is op de maalstroom van gedachten. Dit brengt lichaam en geest meer in balans en in rust. Het effect is o.a kracht en flexibiliteit.

 

Docent: Monique de Vries

 

  • Yin Yoga; Zachte vorm van yoga gericht op voelen in het lichaam en ontwikkeling van het geestelijk bewustzijn. Het leven kan soms zo hectisch zijn en in deze vorm van yoga vinden we de balans, de stilte, de ontspanning. Effect is dat het lichaam zich weer mag laten dragen door de grond in plaats van dat jij het steeds in stand probeert te houden. Naast yogahoudingen wordt de les aangevuld met Do-in en Zhineng-Qigong beoefening. De yin lessen van Monique zijn steeds meer gericht op traumaverwerking / ontwapening van het lichaam en kunnen daarom een uitdaging zijn. Het effect is zuivering in de breedste zin van het woord. Het is deze zuivering die het lichaam en de geest meer flexibel maakt op den duur. Een zuiver lichaam is meer onbevangen, open en vrijer. Dit geeft ruimte voor een hernieuwde open blik naar de toekomst toe en ruimte voor plezier.

 

Docent :Monique de Vries

 

  • methode voor lichaamsontlading: Een eenvoudige ingang  naar effectief spanning verlichten. Deze lessen zijn speciaal voor mensen die zich geplaagd voelen door té veel spanning en té veel stress in hoofd en lichaam. Deze weg van beoefening op de yogamat gaat uit de comfortzone, is spannend en daagt je uit om de controle los te laten. Juist en vooral omdat je het doet omringt door de groep is het een zeer effectieve manier van al doende ontspannen.
  • Het effect is zuivering in de breedste zin van het woord. Het is de zuivering die het lichaam en de geest meer flexibel maakt op den duur. Een zuiver lichaam is meer onbevangen, open en vrijer. Dit geeft ruimte voor een hernieuwde open blik naar de  toekomst en ruimte voor plezier.

 

Docent: Monique de Vries

 

  • Do-in  Do-In is een oefenkunst gebaseerd op strekkingen, bewegingen, ontspanning en behandeling van alle meridianen (energie vaten) van het menselijk lichaam.
    Do-In is met name nauw verbonden aan shiatsu en wordt regelmatig ‘zelf-shiatsu’ genoemd.
  • Do-in wordt meegenomen met name tijdens de Yin yoga lessen en is verkrijgbaar via de online lessen op mijnyogajuf.nl.

 

Docent/ speaker Monique de Vries
 

 

Voor lesrooster klik hier